ett "kåseri" av alf ölund
NÀDURRA 732 A1 WA
Löa 7,32 B 2,50 Lvl 6.0 Vikt ca 1850kg(inkl. motor ca 500kg) Motor Volvo Penta 5,0 GXI 250 Hp Drev Volvo Penta SX-M Sterndrive
En gammal dröm som grott och blivit verklighet. 2006 hösten, startade färden. Efter 15 års seglande hade vi sommaren 2006 sålt vår segelbåt. Min hustru Monica gav uttryck för att vi kanske behövde en mindre motorbåt så att vi nu kunde komma ut och hälsa på våra barnbarn som nu ägnade somrarna åt att segla med sin familj i Luleå skärgård.
Nu pratar vi en helt ny båt. Jag kände att nu måste projekt ”Vithajen” skärpas till ordentligt. Mycket mer design (från en moddad Hajen till en ny skapelse som står för sig själv). Utökat användningsområde förutom längre, bredare och tuffare krävs en mer genomtänkt funktion. Krav måste specificeras ordentligt och vad ville jag skapa och var det jag ville skapa OK för APC.
-
En oöm Walk Around båt med moderna linjer men med ett klassiskt och lite rått uttryck.
-
En båt främst för dagsturer men med relativt bekväm övernattningsmöjlighet.
-
Inne WC med septitank.
-
Stora slodäcksytor som är skyddade.
-
God förmåga att utföra material transporter.
-
Handikapvänlig ombordstigning.
-
Lättankrad (El ankarspel)
-
Självlänsande sittbrun (hög tröskel till ruff samt korta dräneringsvägar).
-
Snabbgående (min 35 knop). Lättdrivet skrov med liten/låg planingströskel (miljöaspekt).
-
Sjötålig innomskärsbåt, (lång vattenlinje, relativt V-bottnad och relativt tung).
-
Båten skall byggas i få delar, vattenskrov, cabinmodul med toa, överbyggnad inkluderat motorrum och motorfästbalkar för Volvo Penta.
Provkörning blev det den 10 oktober 2006.En provkörning med plyfa överbyggnad och sandsäckar som barlast. Till övervägande delar allt mycket positivt, snabb planing, stabil gång, manöverduglig hyggligt kurvgreppet men detta skall förbättras, kanske lyfter fören lite för mycket vid tagning av enskilda svallvågor. Skrovet visade också en relativt lättdrivenhet i fartregistret 20-35 knop, toppfart vid test 43knop. Båtvikt inkl. sand ca 1500kg
Här börjar båtbygget med att sätta ihop den första NÀDURRAN med färdiga delar och allt tidigare arbete har endast varit förutsättningar för att komma till denna tidpunkt 2009 april, förutsättningar som tagit mig ca. 2500 timmar.Cabin och toalettmodul möts för första gången i det renslipade vattenskrovet. Konstruktionsmässigt blir hela båten med några extra skott tillsammans med de tre huvuddelarna vattenskrov, överskrov/däck samt cabin/toalettmodul ett stadigt cellpaket. De olika delarna sammanfogas med limning och remsning.
Kanske en parentes i båtbyggandet men en inspirationskälla utöver det vanliga var när jag fick förmånen att helt plösligt få stå och jobba sida vid sida med den kända konstnären/skulptören Bertil Vallien. Bertil var ett antal gånger under en period på fabriken APC för att färdigställa några skulpturer.
av Bertil Vallien
När nu alla bitar är klara så är det ju bara att klappa ihop allt. Kanske inte riktigt så enkelt för det återstår en del planering och installation av tillbehör, tank och motor etc. En viktig modul kvarstår att bygga och det är innermodul höger och vänster stuvfack /sitts. Denna modul skall utformas så att en självlänskanal förbinder själva skrovsidan med båtens inre självläns- system (inga slangar eller kopplingar). En viktig detalj att göra före överskrovet plastas fast med vattenskrovet är att fästa samtliga, el och reglage kanalisationer i överskrovet. Att lägga lite jobb med att planera kanalisationer för elledningar i ett tidigt skede visade sig senare vara en bra tidsinvestering.
foto Peter Nordström
Prototyp 2009
Sommaren 2010 sjösattes prototyp 001 som färdig båt. På bryggan i lilla Bergnäshamnen fick jag besök av en intresserad man som frågade lite om båten och jag berättade villigt och märkte att mannen ifråga verkade extra insatt i branschen, design, mm. Han gav också positiva omdömen om båtens funktion samt det jag personligen växte allra mes av "båten är snygg och väcker italienska känslor hos mig". Han gav mig sitt visitkort och när jag kollade hans hemsida www.viztech.se insåg jag vem jag pratade båt med. Det visade sig vara designern och 3D- visualiseringsgurun Bo Zolland som jag hade haft nöjet att träffa. Jag kännde nu att designen i mitt båtprojekt alldrig skulle kunnat få bättre omdöme.